nouramark

Chris Kraus

&

Mark Von Schlegell

(français ci-dessous)

Thursday July 16th 2015, 8 pm

2 lectures and a discussion

Chris Kraus
Littoral Madness
Over a couple of days in December 1997, Kathy Acker’s friends Matias Viegner and Ira Silverberg exchanged a flurry of emails about what to do with the late writer’s cremains.  Acker had died two weeks before at an alternative treatment clinic in Tijuana, having lived in various cities during her relatively short but prolific career.  Silverberg, her former agent proposed, not unreasonably that “… a little in San Francisco, London and New York might be nice.”
Where to inter the remains of those who live in a state of perpetual transience?  The question begets a black comedy that throws into relief the fragmented state of transnational life. Greek-born, Berlin-based artist Yorgos Sapoutzis stages videotaped sculptural interventions upon the city’s historic monuments.  As he explains, “When I moved to Berlin, I didn’t know who the public sculptures depicted, I just knew they were important for somebody.” In this essay-in-progress, Kraus suggests ways that certain writings and art works may supplant the function of monument in post-civic life.  Prose as a marking; photographs and installations that capture the psychic, sensate and physical texture of transient life. The Tijuana grave of Juan Soldado, patron saint of border crossers; Dorothy Richardson’s 105-page account of the life of a dental assistant in London in 1916; Kate Durbin’s transcription of Kim Kardashian’s fairy tale wedding; the psycho-documentary photographs of Leigh Ledare and the installations of Parker Ito are among the subjects to be discussed.

Chris Kraus is a Los Angeles-based writer and critic. She is the author of four novels, most recently Summer of Hate (Semiotext(e)/Native Agents, 2012). Her monograph, Lost Properties, was written as part of Semiotexte’s pamphlet series for the 2014 Whitney Biennial. She is presently working on a critical biography of Kathy Acker and teaches in the Media Studies program at the European Graduate School in Saas Fee.

Mark Von Schlegell
Art Criticism as an Opportunity to Write Novels
Art Writer, literary theorist and science fiction novelist Mark von Schlegell reconsiders his twenty-five years writing as if the decisions he made were intentionally performed to protest against the intensifying capitalization of contemporary art.

A discussion between our two guests will follow their lectures.
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Jeudi 16 juillet 2015, 20h

2 conférences et une discussion

Chris Kraus
Littoral Madness
Au cours de plusieurs journées de décembre 1997, les amis de Kathy Acker Matias Viegner et Ira Silverberg ont échangé une série d’emails sur ce qu’il convenait de faire des cendres de l’écrivain. Acker était décédée deux semaines auparavant dans une clinique de médecine alternative à Tijuana – elle a vécu dans diverses villes durant une carrière relativement courte, mais prolifique. Silverberg, son ancien agent, proposa non sans raison qu’ « … un peu à San Francisco, Londres et New York pourrait être bien. »
Où enterrer les restes de ceux qui vivent dans un état de perpetuelle transition ? La question engendre une comédie noire qui met en lumière l’état fragmenté d’une vie transnationale. Né en Grèce et vivant à Berlin, l’artiste Yorgos Sapoutzis met en scène les vidéos d’interventions sculpturales sur les monuments historiques de la ville. Comme il l’explique, « quand j’ai emménagé à Berlin, je ne savais pas qui les sculptures publiques représentaient, je savais juste qu’elles avaient de l’importance pour quelqu’un ». Dans cet essai en cours d’écriture, Kraus suggère qu’en vie post-civique certains écrits et œuvres d’art pourraient supplanter, de plusieurs manières, la fonction de monument. La prose en tant que marquage ; des photographies et des installations qui capturent les textures psychique, sensible et physique de la vie transitoire. À Tijuana, la tombe de Juan Soldado, saint patron de ceux qui franchissent la frontière ; Dorothy Richardson décrivant en 105 pages la vie d’une assistante dentaire à Londres en 1916 ; Kate Durbin faisant la transcription du mariage féérique de Kim Kardashian ; les photographies psycho-documentaires de Leigh Ledare et les installations de Parker Ito sont, entre autres, les sujet abordés.

Chris Kraus est une écrivain et critique d’art basée à Los Angeles. Elle est l’auteure de quatre romans dont le plus récent s’intitule Summer of Hate (Semiotext(e)/Native Agents, 2012). Sa monographie Lost Properties a été écrite dans le cadre de la série de pamphlet éditée par Semiotext(e) pour la 2014 Whitney Biennale. Elle travaille en ce moment à la rédaction d’une biographie critique sur Kathy Acker et enseigne dans le programme Media Studies à la European Graduate School à Saas Fee.

Mark Von Schlegell
Art Criticism as an Opportunity to Write Novels
Critique d’art, théoricien de la littérature et romancier de science-fiction, Mark von Schlegell revient sur 25 années d’écriture comme si les décisions prises avaient été performées dans l’intention de protester contre la capitalisation intensive de l’art contemporain.

Les conférences seront suivies d’une discussion entre nos deux invités.
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image: Noura Wedell wearing a Mark von Schlegell t-shirt

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photos: Maria Trofimova